De kinderen:
Een kwartier
In de klas zijn een aantal onopvallende roze spullen aanwezig (die je eventueel vooraf verstopt). Vertel de kinderen dat jullie samen een Memory-spel gaan spelen. Ze krijgen een halve minuut de tijd om zoveel mogelijk zwarte voorwerpen te onthouden. Na een halve minuut moet iedereen de ogen sluiten. Laat de kinderen de zwarte voorwerpen opnoemen die ze gezien hebben. Vraag vervolgens wie er een roos voorwerp uit de ruimte kan noemen.
Kom samen tot het besluit dat we negatief (zwart) of positief (roos) naar de dingen kunnen kijken. Soms kijken mensen teveel naar die dingen die niet goed gaan. Enkele voorbeelden:
Vraag de kinderen:
Haal nadien de roze bril boven. Leg uit dat ieder deze mag opzetten en iets leuks mag vertellen. Dit kan iets liefs over iemand in de groep zijn, iets leuks over de groep op zich of uit de voorbije activiteit,…
Opmerking: Maak de afspraak dat wie de roze bril opzet, enkel positieve dingen vertelt.