Een cadeautje voor...

Doelen

De kinderen:

  • denken na over mogelijke oplossingen.
  • denken na over de gevolgen van een oplossing.
  • kiezen een oplossing.
  • houden bij het kiezen rekening met de gevolgen van de oplossing.

Duur

Een kwartier

Materiaal

  • (Eventueel) pen en papier
  • Een kopie van de tweede prent van probleemoplossing – stap 2 (zie bijlage)
  • De derde prent van probleemoplossing - stap 3 (zie bijlage)

Verloop

Oefen met deze activiteit stap 3 van problemen oplossen. Overloop kort de eerste stappen en toon de derde prent. Leg uit dat je bij het kiezen van een oplossing rekening houdt met de gevolgen van deze oplossing.
Geef de volgende situatie: de juf/meester, je mama/papa, je vriend/vriendin is jarig en je hebt geen cadeautje… Laat de kinderen de volgende deelstappen doorlopen:

  1. Denk (individueel) na over de verschillende oplossingen (en schrijf ze op een kopie van prent 2).
  2. Bedenk wat de gevolgen zouden zijn bij deze verschillende oplossingen.
  3. Vergelijk de verschillende oplossingen en hun gevolgen met elkaar: Is de oplossing mogelijk? Is de oplossing leuk voor iedereen?
  4. Kies de beste oplossing uit (en omcirkel ze op de kopie).

Let op! Voorgaande activiteiten doelen op zoveel mogelijk verschillende oplossingen bedenken. Deze activiteit draait om het zoeken van de beste oplossing.