Gevoelensthermometer (toepassen op ander)

Doelen

De kinderen:

  • herkennen en benoemen de vier basisemoties bij anderen.
  • tonen de vier basisemoties op de gevoelensthermometer.
  • brengen gradatie aan in de beleving van de vier basisemoties.

Duur

Vijf minuten tot …

Materiaal

  • online via de tool onderaan op deze pagina 'hoe voelen anderen zich?'
  • of de bijlages 'Thermometer' en 'Basisgevoelens' printen en uitknippen

Verloop

Overloop de vier gevoelsprenten van Tom (zie bijlage). De kinderen benoemen welk gevoel er op de prenten afgebeeld staat en kunnen eventueel nog een aantal andere gevoelens opsommen.

Schets een aantal situaties en geef volgende opdracht: Kies een gevoel en duid aan op de thermometer hoe sterk het kind dit gevoel zou ervaren. Enkele voorbeelden:

  • Luuk mag niet meespelen op de speelplaats.
  • Firdaous zegt ‘stommerik’ tegen Ilka.
  • Eefje komt via een vriend te weten dat een klasgenoot roddelt over haar.
  • Tarik mag niet naar een verjaardagsfeest komen waar hij graag naartoe zou gaan.
  • Frija heeft een 7/10 op een turnoefening.
  • Daniels mama en papa gaan scheiden.
  • Emiels opa sterft plots aan een hartaanval.
  • Ilias heeft net een zusje gekregen.
  • Suzanna gaat dit weekend schaatsen.
  • Joris krijgt een beyblade voor zijn verjaardag.
  • Almedina moet haar kamer opruimen.
  • Kelly moet een spreekbeurt maken.
  • Flore gaat op kamp met de jeugdbeweging.
  • Daans broer heeft het laatste stuk taart opgegeten.
  • Savanna’s zus krijgt nieuwe schoenen en zij niet.
  • Nathan mag zijn gsm niet gebruiken aan tafel.

Hoe voelen anderen zich?

  • klik op het gevoel
  • duid op de thermometer aan hoe sterk dit gevoel is
  • download de pdf


* uit: De Mey, W., Messiaen, V., Van Hulle, N., Merlevede, E., Winters, S. (2005). Samen Sterker Terug Op Pad: een vroege interventie voor jonge kinderen met gedragsproblemen. SWP.