Hoe lang duurt één minuut?

Doelen

De kinderen:

  • bedenken manieren om de tijd bij te houden.
  • proberen oplossingen uit.

Duur

Tien minuten

Materiaal

  • De tweede prent van probleemoplossing - stap 2 (zie bijlage)
  • Een stopwatch of uurwerk met secondewijzer

Verloop

Breng Toms tweede prent van probleemoplossing aan. Bespreek met de kinderen het belang van meerdere mogelijke oplossingen: wanneer het ene idee niet werkt, kan je een ander idee proberen dat misschien wel werkt. Zo heb je meer kansen om je probleem op te lossen.

Vraag de kinderen na te gaan hoe lang een minuut duurt. Ze gebruiken hiervoor geen klok, maar bedenken zelf een of meerdere manieren om de tijd bij te houden. Vervolgens sluiten ze de ogen. Op jouw teken begint de minuut te lopen. Wie denkt dat de minuut voorbij is, opent weer de ogen en steekt stil de hand op. Noteer telkens wanneer iemand stopt. Als iedereen teken heeft gedaan, rond je af.

Bespreek wie wanneer gestopt is. Bevraag de manier(en) die ieder bedacht om de tijd bij te houden. Maak tot slot de link naar de stapjes van probleemoplossing. Laat de kinderen stap 1 en 2 verwoorden en toepassen op de opdracht.

Herhaal eventueel het spel. De kinderen proberen nu een manier van iemand anders uit.


Bijlagen: 
PDF icon Download stap2-probleemoplossing.pdf (995.88 KB)