Kwaliteitenkaart: eigenschappen van een goede vriend

Doelen

De kinderen:

  • herkennen positieve kenmerken bij zichzelf.
  • staan stil bij het begrip ‘vriendschap’.

Duur

Een kwartier tot een uur
(Je kan ervoor kiezen slechts een deel van totale activiteit te doen.)

Materiaal

  • Pen en papier (per kind)
  • Kwaliteitenkaart (zie bijlage)
  • Fluostift
  • Kranten met advertenties
  • Pennen, stiften, kleurpotloden

Verloop

Bij het maken van nieuwe vrienden is het belangrijk dat je ook de leuke kanten van jezelf kan benoemen.  Deze positieve eigenschappen maken dat andere kinderen je leuk vinden om als vriend of vriendin te hebben. Stel volgende vragen om dit thema te bespreken:

  • Wat vinden jullie leuk aan jullie vrienden?
  • Wat vind je zelf leuk aan een ander kind? Hoe moet die zijn als vriend?
  • Welke eigenschappen/kwaliteiten zijn nodig voor vriendschap? Bv.: betrouwbaar, eerlijk, luistert naar anderen, is geïnteresseerd in anderen, kan delen met anderen, bewaart geheimen, doet gek, vertelt grapjes, speelt leuk samen,  geeft een compliment,…

De kinderen noemen de kwaliteiten op of noteren er drie voor zichzelf. Overloop de kwaliteiten die zij nodig vinden en noteer ze op de kwaliteitenkaart. Vraag telkens of nog anderen deze kwaliteit bedacht hadden. Het aantal kinderen schrijf je er ook bij.
Bekijk samen het overzicht van alle kwaliteiten die opgenoemd werden. Fluoriseer de eigenschappen die het meest gekozen werden.

Laat nu de kinderen over zichzelf nadenken als vriend(in). Ze kunnen daarbij de Kwaliteitenkaart gebruiken die je samen hebt gemaakt. Stel de volgende vragen:

  • Wat vinden kinderen leuk aan jou?
  • Waarom vinden ze het leuk om met jou te spelen?
  • Waarom vinden andere kinderen het leuk jou als vriend of vriendin te hebben?

Geef als creatieve verwerking de opdracht om een advertentie te maken:
Maak een advertentie van jezelf als vriend of vriendin. Het is belangrijk dat er alleen positieve dingen in staan. Je mag ook een aantal leuke eigenschappen gebruiken die we daarnet hebben besproken. Daarna bedenk je wat je leuk vindt om te doen, welke hobby’s je hebt, wat je favoriete muziekgroep is en je favoriete eten.

Eventueel worden een aantal steekwoorden op het bord geschreven. Er kan ook een krant met advertenties aangeboden worden als voorbeeld. Als de kinderen klaar zijn, lezen ze elk hun advertentie voor aan de klas.